Een uurtje korter in LA

Een uurtje korter in de City of Angels, en dat alles vanwege de zomertijd die hier vandaag is ingegaan (2008 wordt het eerste jaar waarin ik tweemaal omschakel van winter- naar zomertijd).

Na het verzetten van de wekker en mijn horloge, ben ik rond half elf in de auto gestapt naar het Griffith Park. Eerste reisdoel was het Travel Town Museum; een gratis museum met een aantal oude locomotieven en wagons aan de noordrand van het park. Meer dan dat was het ook eigenlijk niet en hoewel het wel leuk was om er even rond te wandelen, was ik er na een minuut of twintig weer verdwenen.

Daarna via een omweg naar mijn volgende bestemming gereden; de route ging via Lake Hollywood Drive, die, zoals de naam al doet vermoeden, langs Lake Hollywood zou voeren. Het meer zelf bleek allesbehalve spannend te zijn, maar ik had vanaf de weg wel een mooi uitzicht op het Hollywoodbord.

Die volgende bestemming was het Griffith Observatory, een sterrenwacht aan de zuidkant van het park. Het hele parkeerterrein en de weg naar boven stond echter vol, dus iedereen parkeerde op nogal lompe wijze langs de doorgaande weg, wat overigens normaal schijnt te zijn daar… Het betekende wel een flink eind heuvelopwaarts wandelen, maar dat ging ondanks de blaar nog best goed.

Aangezien het binnen bij de tentoonstellingen absurd druk was ben ik eigenlijk alleen maar buiten geweest, om te genieten van het prachtige uitzicht over de stad.

Toen ik genoeg had van het uitzicht ben ik teruggelopen naar de auto. Helaas ging het heuvelafwaarts een stuk minder lekker met die blaar, maar ik ben er gekomen… Daarna ben ik teruggereden naar het motel, waar ik even op de kaart en in boekjes heb gekeken wat ik nu wilde doen. Het leek me nog wel aardig om even bij Beverly Hills te kijken, dus begaf ik me naar de freeway, die echter behoorlijk vaststond (op zondagmiddag dus). Na een paar mijl kwam er echter al een knooppunt, en daarna reed het aardig door. Helaas voor mij kwam er na een paar mijl nog een knooppunt, waarna het natuurlijk weer helemaal vaststond. Ik was het al snel zat en heb dus zomaar een afrit gepakt, en daar aan de hand van de kaart een alternatief plan bedacht. Dat plan (de Farmer’s Market) heb ik vervolgens weer afgeschoten toen het hele parkeerterrein daar en het gebied eromheen vol stond met auto’s, en daar had ik niet nog eens zin in…

Dus ben ik maar binnendoor (dat was volgens mij sneller!) teruggereden naar het motel, waarbij ik nog een stuk over de historische US-Route 66 ben gereden. Toen we eerder deze vakantie samen (op de derde dag) al over een stukje Route 66 waren gekomen (nabij wereldstad Amboy, California; volgens Wikipedia ooit een belangrijke plaats aan de Route 66, maar nu een bijna lege spookstad) konden we geen bordje vinden om te fotograferen, tot spijt van mijn vader. Nu ik wel een bordje tegenkwam, moest ik dus wel even stoppen om dat te fotograferen.

Vervolgens teruggereden naar het motel, waar ik even wat tv gekeken heb, wachtende op de tijd waarop ik op internet kon inchecken voor mijn vlucht morgenavond. Na dat gedaan te hebben (mooi, weer een stoel bij het raam, en waarschijnlijk een lege stoel naast me) weer naar het Griffith Observatory gereden. Ik wist dat ik de zonsondergang net zou missen (maar ik vond het inchecken belangrijker); dat was natuurlijk jammer, maar ik heb wel een uur lang van het uitzicht bij schemerlicht en bij donker genoten.

Bovenstaande foto is recht naar het zuiden genomen, vermoedelijk is de weg net rechts van het midden Normandie Ave. Op de foto hieronder kijk je naar het zuidoosten, richting Downtown.

Toen om acht uur de maag het won van de camera, ben ik teruggelopen naar de auto, die nog verder weg stond dan vanmiddag (wat verwacht je ook, in het donker bij een sterrenwacht, maar het was het waard). Ik hoopte onderweg een Drive Thru van een of andere fastfoodtent te vinden. Dat lukte, ik kwam namelijk een keten tegen met de naam die je serieus in het computerspel Grand Theft Auto zou verwachten, maar niet in het echte leven: ‘Fatburger’. Aldaar heb ik een menu besteld dat luistert naar de naam ‘Fat Deal’, waarbij ik voor wat betreft de patat de keuze had tussen ‘Fat Fries’ of ‘Skinny Fries’. Tsja…

Zodirect ga ik mijn koffers opnieuw organiseren en het gewicht een beetje proberen te verdelen, dus er staat me een heerlijke avond te wachten… Morgen ga ik in elk geval niets meer bezichtigen; waarschijnlijk rijd ik wel naar de kust, om daar gewoon nog even te luieren en afscheid te nemen van de Pacific Ocean. Mijn vlucht vertrekt ’s avonds om half zeven (dan is de zon gelukkig nog niet onder!), en is dinsdagmiddag rond 12:40 uur op Schiphol. Waarschijnlijk zal ik dinsdagavond dus mijn laatste post van dit blog plaatsen, maar bij een ernstige jetlag kan dat ook een dag vertraging oplopen. Ik ga in elk geval mijn best doen!

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

13 reacties op Een uurtje korter in LA

1. Constantijn schreef:

Het zit er alweer bijna op helaas! Ik vond het leuk om je foto’s te zien en je verhalen te lezen. Het bracht goede herinneringen boven. Ik hoop dat je vlucht goed gaat! En bereid je voor op wat heimwee naar de USA de eerste weken in Nederland. (PS: Vorig jaar heb ik geen overgang van zomer naar wintertijd meegemaakt omdat het in Canada nog zomertijd was toen ik naar de wintertijd in Amsterdam vloog)

2. Wim schreef:

Joost,
    Prachtige foto’s van LA in de schemering!! Geniet van je laatste dag en ik wens je een goede vlucht.
    Wim Hoevers

3. Imke schreef:

Hee Joost,

Net weer even helemaal bijgelezen (volgens mij ben ik 3 kwartier bezig geweest? 😉 ) Mooie foto’s en verhalen iig allemaal weer… en nog bekende mensen tegen t lijf gelopen in Hollywood? :-p

In ieder geval wilde ik je nog even een goede terugreis wensen… dus bij deze! 😉

groetjes Imke

4. Annemieke schreef:

Eeej Joost,

gave verhalen, echt prachtige foto’s.
    Goede vlucht terug en geniet nog van je laatste dag!
    Tot snel weer in Utrecht!

groetjes Annemieke

5. Marjolein schreef:

Weer prachtige foto’s van LA, zeker die zo bij schemering/nacht. Morgen dus al weer terug naar Nederland. Bereid je maar voor. Vandaag stormt het weer eens….
    Geniet van de laatste tijd daar. Een goeie vlucht gewenst!
    Groetjes, Marjolein

6. Marleen schreef:

Ha Joost,

Een goeie reis gewenst! En jetlag, joh, daar doe je toch zeker niet aan? Om 19.45 begint het Kamerkoor! Jammer dat je geen optreden hebt kunnen regelen in the Cristal Cathedral. Voorlopig houden we het dan maar op de Bethelkerk: 23 mei a.s. (Kleine reclameboodschap voor iedereen die deze VS-reiziger wil horen en zien zingen over Engeland (ook een mooi land) én de VS)!

Groetjes,

Marleen

7. Marjan schreef:

Hallo Joost!

Bij deze wil ik je ook een goede vlucht toewensen! Ik heb met veel plezier, maar af en toe ook wel een beetje jaloers, je avonturen gevolgd van achter mijn laptop. Wat is die maand omgevlogen zeg!

Tot snel,
    Groetjes
    Tom & Marjan

8. Ben schreef:

Goede reis en tot snel!

9. Janneke schreef:

Omgevlogen, die maand. Leuk dat weer thuis komt morgen. Goeie reis!!!!

10. wouter schreef:

Goeie reis Joost! Hoop dat de wind tegen die tijd weer wat is gaan liggen, vliegen zal nu niet echt aangenaam zijn.

11. Dick en Frida schreef:

Hallo Joost,

Mooie foto’s heb je van L.A. genomen! Vooral de skyline ’s avonds ziet er erg mooi uit. We wensen je een goede terugreis toe.

Groeten van,

Dick en Frida

12. Edo schreef:

Fijne reis gewenst! Geniet nog van je laatste uurtjes in LA! Eventuele heimwee naar de VS is wel weg te spoelen met die twee liter fles bock bier die hier nog staat…. 😉

13. Martin schreef:

Hee Joost,

Mooie foto’s en verhalen… goede terugvlucht en vergeet niet een groot en duur cadeau voor je suikeroom mee terug te nemen.