Naar onbekend terrein!

Zondag 24 mei:

Met nog een laatste dag in Arches National Park was vandaag voor mij de laatste dag van deze vakantie op bekend terrein! Het is me (wederom) ontzettend goed bevallen om op vakantie te gaan op een locatie waar je al eerder bent geweest: je weet al een beetje wat je kunt verwachten, wat je de vorige keer gedaan hebt en ook echt aan je nieuwe reisgenoten wilt laten zien, maar je weet natuurlijk ook wat je nog niet gedaan hebt. Of ik nog een keer terugkeer naar zuid-Utah weet ik niet – er is immers nog zoveel meer te zien op deze aardkloot – maar als het zou gebeuren, zou ik me weer geen tel vervelen!

Goed, Arches dus. Omdat we gisteren, op weg naar Canyonlands, al langs de enorme wachtrij voor Arches waren gereden, gingen we vandaag iets vroeger dan gebruikelijk op pad. Toen we aankwamen, was de afrit naar Arches helemaal afgesloten. Omdat er wel auto’s op de toegangsweg stonden hadden we hoop en draaiden we zo snel mogelijk (=6 mijl later) om en probeerden we het opnieuw. Ditmaal hadden we wel geluk, en na zo’n twintig minuten wachten in de rij waren we in het park. Van de drukte hebben we daarna alleen op de parkeerplaatsen nog wat gemerkt, verder hadden we gelukkig nergens last van.

We zijn direct doorgereden naar het einde van de hoofdweg, het enige gedeelte van het park dat we nog niet hadden gehad: Devils Garden, een gebied met een aantal arches bij elkaar. De eerste arch die we daar tegenkwamen is Tunnel Arch:

Klik hier voor een vergroting

Een klein stukje lopen bracht ons al bij de volgende arch, namelijk Pine Tree Arch. Tijdens de vorige reis heb ik van deze arch een foto van de andere kant geplaatst.

Het vervolg van de wandeling bracht ons bij Landscape Arch, waar het goed begaanbare pad ophoudt en onze wandeltocht daarmee dus ook.

Hierna was het tijd om terug te keren naar de auto. Tijdens de terugtocht was het een dolle beestenboel: we hebben een Large-spotted Leopard Lizard gezien (door ons al de Panther Lizard genoemd voordat we de echte naam op konden zoeken), een hert van het type Mule Deer en een haas.

Klik hier voor een vergroting

Op de terugreis door het park hebben we nog korte wandelingetjes gemaakt bij de Skyline Arch en de Sand Dune Arch, en na een kort bezoek aan het bezoekerscentrum hebben we het park verlaten. Vervolgens zijn we de Utah State Route 128 afgereden, die een heel stuk direct naast de Colorado River door de canyon loopt en prachtig uitzicht biedt op zowel de rivier als de muren van de canyon. Na een korte stop bij Dewey Bridge zijn we non-stop doorgereden naar Price, ons overnachtingsadres onderweg.

Morgen is het Memorial Day, dus hoe kun je die beter besteden dan in de auto? Het gaat met zeven uur pure rijtijd een lange rit worden naar onze cabin middenin het Grand Teton National Park, maar een lange reis hoort er af en toe ook bij. Morgen dus waarschijnlijk geen spannende verhalen, maar ik zal natuurlijk zeker proberen iets van me te laten horen.