Een dolle beestenboel

Woensdag 27 mei:

Zoals ik gisteren al meldde werd er voor vanochtend redelijk weer voorspeld, terwijl vanmiddag slechter zou worden. Dus besloten we om in de ochtend een paar kilometer te wandelen in het noordelijke deel van het park.

Maar Grand Teton zou Grand Teton niet zijn als we ons eerste wildlife niet al zouden spotten binnen een paar minuten nadat we in de auto waren gestapt. Op één veld zagen we een coyote, ganzen, elken en kraanvogels! De coyote zat vrij ver weg, maar een poging is toch redelijk geslaagd:

Klik hier voor een vergroting

Na een hoop foto’s reden we door naar het beginpunt van de wandeling: Colter Bay, vlakbij het restaurant waar we gisteravond terecht waren gekomen. Het wandelpad, van in totaal zo’n drie mijl, leidde ons als eerste langs de kust van Jackson Lake:

Daarna voerde de wandeling ons langs twee kleinere meren: Heron Pond en Swan Lake. Bij Heron Pond zagen we een aantal pelikanen langsdrijven, terwijl we bij Swan Lake een aantal half-verstopte ganzen zagen, die vermoedelijk aan het broeden waren. Toen we daar nog even stonden te kijken, kwam er bij de stroompjes naast het meer een kraanvogel (Sandhill Crane) aanvliegen, die vervolgens uitgebreid de tijd nam om een beetje rond te banjeren in de mooie omgeving (open vooral de vergroting om de kraanvogel iets beter te zien):

Op de terugweg begon de lucht al een beetje te betrekken, en toen we weer langs de kust van Jackson Lake liepen begon het te regenen en konden we wel enig verschil zien met een paar uur eerder, toen we de wandeling waren begonnen…

Klik hier voor een vergroting

Een paar meter verder zat er een eekhoorn onderaan een boom direct naast het wandelpad. Toen we hem naderden klom ‘ie een stukje de boom in, maar hij bleef daar verder zitten wachten tot we doorgelopen waren, terwijl ‘ie onderwijl pissige geluiden aan het maken was (denken we). Dat duurde natuurlijk wel een tijdje, want voor we doorliepen moesten we eerst een paar foto’s maken:

Omdat de regen doorzette besloten we ’s middags nog een kort autoritje te maken en op tijd terug te keren naar de cabin voor een paar rustige uurtjes; van zo veel indrukken moet je immers ook af en toe een beetje bijkomen. Onderweg zagen we echter nog een moose, en even later zagen we een groep mensen; er zou zich ergens een bruine beer ophouden. Al lopend naar de (zojuist verplaatste) groep verzamelde auto’s stak het beest plots de weg over, nog geen honderd meter voor me, vlak tussen de daar geparkeerde auto’s en mensen door! Die zullen zich wel een ongeluk geschrokken zijn, maar de beer rende gauw verder de begroeiing in. Helaas was ik niet snel genoeg om een foto te maken (het regende, dus ik had mijn camera niet direct paraat), maar het mooie plaatje staat gelukkig wel in mijn hoofd geschetst. Maar goed, daar hebben jullie natuurlijk weer geen bal aan…

Via een kleine omweg over Pacific Creek Road zijn we teruggekeerd naar de cabin, waar we nog wat thee hebben gehaald om een beetje op te warmen. Toen ik aan dit verhaal begon te schrijven waren er enkele blauwe plekjes aan de lucht te herkennen, maar inmiddels is de hemel weer opengebroken en zitten we hier dus wel goed.

Straks gaan we nog een hapje eten in het restaurant op loopafstand van de cabin. Morgen is het tijd om hier uit te checken en te verhuizen naar Yellowstone National Park, waar we in een hotel net buiten het park (aan de westrand) zullen verblijven. Onderweg gaan we de overgebleven sights in het noordelijke deel van Grand Teton nog bekijken, net als het zuidelijke gedeelte van Yellowstone.