Blue Wednesday

Woensdag 27 juli: Blue Wednesday.

Mijn laatste blogbericht is er eentje zonder foto’s, want hoewel mijn camera en meestgebruikte lens beide spatwaterdicht zijn, leek mij dat niet bepaald voldoende om ze veilig te durven gebruiken op onze IJslandse bestemming vandaag: de Blue Lagoon. Het is een erg mooi complex en we hebben een uur of drie heerlijk in het warme en blijkbaar mineraalrijke water kunnen relaxen, en zijn daarbij natuurlijk het gebruik van een stoombad, een sauna én de bar in het water niet uit de weg gegaan. Het was er – zeker in de ochtend, we waren er al rond half tien – vrij rustig. Ik had niet gedacht dat ik het zo lekker zou vinden, maar het is natuurlijk ook een mooie en ontspannen manier om een toch best wel drukke vakantie af te sluiten en zo samen ouwehoerend een beetje terug te kijken op twee mooie IJslandse weken. We kwamen dan ook geheel ontspannen – en een tikkeltje verbrand – aan op de luchthaven van Keflavík om onze overigens enigszins vetraagde vlucht terug naar Schiphol te pakken.

Heerlijk hap-snap

Dinsdag 26 juli: Heerlijk hap-snap.

Vandaag was al de laatste volledige dag in IJsland, en dat betekende alvast verkassen naar de omgeving van de luchthaven waarvandaan we morgen het land weer verlaten. De dag bracht ons, naast een grotendeels blauwe lucht en een verrukkelijke 20 graden, een hoop afwisseling. Het was voornamelijk een stuk autorijden, uitstappen en rondkijken, en weer verder met de auto. Een prima dagbesteding zo richting het einde van de reis! Maar het afscheid van mijn bergschoenen deed vanochtend natuurlijk wel even extra pijn..! Onderweg naar de eerste geplande stop kwamen we al bij een ongeplande stop: een waterval die we niet (althans niet bewust) in de reisboekjes hadden gezien, maar die wel stond aangegeven op de kaart: de Urriðafoss. Dus die gaven we maar een kans, en dat bleek geheel terecht:

Geen woorden…

Maandag 25 juli: Geen woorden…

…, maar toch een blog! Hoe mooi wil je het hebben? Voor vandaag stond een bezoek aan het gebied Þórsmörk op het programma. Omdat we eergisteren goede ervaringen hadden met de bustour en de omschrijving van de te rijden weg ook nog eens overeenkwam met die van eergisteren, besloten we weer met een bus mee te gaan. Het is echt een ideaal systeem, je kunt zo op de meest prachtige plekken van IJsland komen zonder een 4wd, of zelfs zonder überhaupt een auto tot je beschikking te hebben! Gelukkig had het weerbericht het vandaag niet bij het juiste eind: gisteren twijfelden we nog even of we wel die kant op wilden, maar we hebben uiteindelijk geen druppel regen gehad! En daarnaast: het was zo mooi, ook met regen hadden we het een prachtige dag gevonden.

Strandbeesten en watergeweld

Zondag 24 juli: Strandbeesten en watergeweld.

De tijd is aangebroken om weer westwaarts te verkassen. Al snel na vertrek stopten we bij een klein watervalletje dat ons de afgelopen dagen al was opgevallen, maar waar we tot nu toe steeds voorbij waren gereden. Dit keer maakten we echter een paar foto’s. De volgende stop was een stuk verderop, namelijk het strand Reynisfjara, net ten westen van Vík aan het uiteinde van route 215. Hier zwommen erg veel papegaaiduikers, op het strand staan basaltpilaar-constructies en ook een stukje in zee staan opmerkelijke creaties:
Lees verder

Langzaam, zo snel als zij konden

Zaterdag 23 juli: Langzaam, zo snel als zij konden.

De titel van dit bericht slaat onbedoeld ook op het internet op deze overnachtingsplek… Maar eigenlijk ging de titel om de door ons vandaag gekozen reismethode naar de Laki, waar we heen wilden. Laki is een berg die midden in een door vulkanische activiteit gevormd gebied ligt, maar zelf geen krater of vulkaan is. Het hele gebied heet ook wel Lakagígar, wat simpelweg “Laki’s kraters” betekent. Omdat de weg hierheen in de reispapieren als nog bruter stond aangegeven dan de route die we eergisteren al wat te riskant vonden, en het in de tussentijd niet droog is gebleven, hebben we de reis van vandaag per 4wd-bus ondernomen. Ook wel erg lekker eigenlijk, om gewoon gereden te worden! En hoewel zo’n groot voertuig natuurlijk een stuk langzamer over de brute wegen gaat dan een auto, is de keuze voor de bus ons erg goed bevallen.

Meer ijsbergenmeer!

Vrijdag 22 juli: Meer ijsbergenmeer!

Op de rol voor vandaag stond een rit vanuit het hotel richting het oosten, met als einddoel het ijsbergenmeer Jökulsárlón. Onderweg kwamen we natuurlijk ook al genoeg moois tegen; onder andere een zwarte, kale vlakte en dreigende wolken die zich rondom bergtoppen hadden genesteld. Na een stop met uitzicht over twee uitlopers van een gletsjer, parkeerden we de auto ergens om een smal dal te bewonderen. Daar was echter ook aardig wat aan vogels te zien, en hoewel ik er helemaal niets van af weet, vind ik het wel leuk om ze te (proberen te) fotograferen, zeker als het resultaat er mag zijn:

Groen, blauw en wit

Donderdag 21 juli: Groen, blauw en wit.

Vanwege teveel blauw uit de hemel in de regio, de afgelopen periode en zeker ook afgelopen nacht, besloten we vanochtend niet de geplande route door de hooglanden te gaan rijden. Dit zou toch wat te risicovol worden, en een vakantie mag ook wel een beetje stressvrij blijven… Daarom zakten we vanaf het hotel, via grotendeels goede wegen, naar het zuidwesten af, om net ten oosten van Hella weer op de ringweg (route 1) terecht te komen. Hoewel we natuurlijk niet weten wat we gemist hebben (zowel qua bezienswaardigheden als qua weer), leken we de goede keuze gemaakt te hebben: ookal was de lucht boven ons continu bewolkt, zelf hebben we nauwelijks regen gehad (alleen wat miezer), maar links van ons zagen de wolken er gedurende de hele rit behoorlijk onheilspellend uit, en soms zagen we dat in de verte de regen met bakken uit de hemel kwam! En op een hooglandenroute leek ons dat, zeker met flinke rivierdoorwadingen, geen feestje.

Zuidwaarts

Woensdag 20 juli: Zuidwaarts.

Vandaag een kort verslag, na een lange reisdag. We moesten namelijk de hele hooglandenroute Sprengisandsleið (F26, de route door de Sprengisandur) afrijden, en dat betekende een rit van in totaal een kleine driehonderd kilometer, waarvan zo’n tweehonderd over onverharde wegen. Bij het begin van de F26 zijn we gestopt bij de waterval Aldeyjarfoss, een prachtige en ook erg rustige waterval.
Lees verder

Ten o’clock! Three o’clock! Eight o’clock!

Dinsdag 19 juli: Ten o’clock! Three o’clock! Eight o’clock!

Vandaag begon onze dag al vroeg, want we moesten op tijd in Húsavík zijn voor de drie uur durende whale watching tour. De heenreis verliep behoorlijk mistig – voor het eerst sinds we hier zijn – dus we waren een beetje bang dat er op het water weinig te zien zou zijn. Aangekomen in Húsavík bleek het daar echter niet mistig, maar alleen volledig bewolkt. Volgens de dame die de omroepen op het schip deed (naast wat info gaf ze aan waar we moesten kijken als er een walvis gezien werd) bleek dat echter gunstig te zijn, omdat het contrast tussen de walvissen en de lucht dan maakt dat ze makkelijker te zien zouden zijn. Hebben we dus een keer een dag ‘slecht’ (?) weer, pakt het alsnog in ons voordeel uit… Overigens hebben we die bewolking helemaal niet nodig gehad om een walvis goed te kunnen zien!

Tien muggen in één klap

Maandag 18 juli: Tien muggen in één klap.

Na een goede nacht slaap – het adres met de meest karige voorzieningen tot nu toe heeft wel de beste bedden! – begonnen we onze sightseeing tour vandaag in de buurt, namelijk bij de met water gevulde grotten van Grjótagjá. Deze grotten werden vroeger als badplaats gebruikt, maar het water is sinds de vulkanische activiteiten van de nabijgelegen Krafla vanaf 1975 te heet. Dat was binnen ook wel merkbaar! Maar het was een erg indrukwekkende plek om in te kruipen. Het is geen supermooie foto, vanwege de beperkte hoeveelheid licht, maar wel een bijzonder plaatje: