• Een museum, een verlaten stad en een nachtvlucht

Zaterdag 4 en zondag 5 mei. Voor onze laatste dag in Israël stond een bezoek aan het Israel Museum op het programma, een groot en afwisselend museum dat ons een mooie afsluiting leek van onze twee weken in dit land. Na het reorganiseren van de bagage, het uitchecken en het achterlaten van onze koffers bij de receptie van het hotel, wandelden we in een klein halfuurtje door de redelijk verlaten straten van Jeruzalem naar het museum. Het was zo rond half elf ’s ochtends op de Shabbat-ochtend en niet dat het in Nederland op zondagochtend rond die tijd zo druk is, maar voor een grote stad als Jeruzalem deed het…

• De Oude Stad verder verkend

Vrijdag 3 mei. Ook vandaag trokken wij de wandelschoenen weer aan voor een tocht naar en door de Oude Stad. Direct bij binnenkomst door de Jaffa Gate besloten we dat we het Tower of David Museum graag met een bezoekje wilde vereren. Dit museum is gehuisvest in een mooi gebouw, een citadel gelegen aan de stadsmuur (met vanaf de torens mooi uitzicht over de stad), en draait om de geschiedenis van Jeruzalem sinds het begin van de Eerstetempelperiode in de tiende eeuw voor Christus. Het was erg interessante informatie om te zien en lezen hoe Jeruzalem in de tijden is opgebouwd, verlaten, weer opgebouwd, verwoest, weer opgebouwd et cetera, onder…

• Tijdens Jom Hasjoa op de Tempelberg

Donderdag 2 mei. De wekker stond vandaag wat vroeger dan op andere niet-reisdagen, maar daar hadden we een goede reden voor. We wilden namelijk naar de Tempelberg en vandaag was onze eerste én laatste kans: deze is namelijk op vrijdagen en zaterdagen gesloten en was vandaag alleen open voor publiek tot 11 uur (nou vooruit, ’s middags ook nog een uurtje). Dus liepen we tegen half negen het hotel uit en wandelden we in een kwartiertje naar de rand van de Oude Stad, welke we via de Jaffa Gate inliepen. Daar zagen we al snel wat gebouwen die ons haast Italiaans aandeden, maar er zijn dan ook veel buitenlandse invloeden…

• Weer in de bus, dit keer naar Jeruzalem

Woensdag 1 mei. Na gisteren en eergisteren in totaal al een uur of vijf in de bus te hebben gezeten, stond er voor vandaag bijna weer zo’n zelfde tijd op het programma, ditmaal voor onze tocht van Eilat naar Jeruzalem. Na rond negen uur uitgecheckt te hebben wandelden we bepakt en bezakt naar een bakkerij om de hoek die kennelijk 24 uur per dag open is (?) voor een ontbijtje en ook alvast voor de lunch to go. Nadat we op het busstation in de oostblokachtige wachtruimte onze vooraf gereserveerde en betaalde tickets hadden opgehaald en ons ontbijt zaten op te peuzelen, werden we aangesproken door een vrouw die in…

Reacties uitgeschakeld voor Weer in de bus, dit keer naar Jeruzalem
  • Petra-tweedaagse

Maandag 29 en dinsdag 30 april. Onze maandag begon erg vroeg, aangezien we om half zeven al zouden worden opgehaald voor onze tweedaagse tour naar Petra in Jordanië. Dus zaten we even voor half zeven op het terras voor de deur van het hotel te wachten en even later kwam er een auto voorrijden die ons, met nog twee anderen, naar het verzamelpunt aan de Israëlische kant van de grens bracht. Daar groeide de groep uit tot een man of twintig, waarvan het grootste deel meeging met de tour voor één dag en er ook een Nederlandse was, Laura, die voor een driedaagse tour ging, waarvan de derde dag in…

• Een rustige reisdag via de Dode naar de Rode Zee

Zondag 28 april. Voor vandaag stond als hoofditem de rit van Arad naar Eilat op het programma, alwaar we aan het eind van de middag onze huurauto weer moesten inleveren. Omdat we gisteren door de prachtige dag in Masada niet waren toegekomen aan het drijven in de Dode Zee maar we dit wel allebei graag even wilden doen, reden we na het uitchecken richting Ein Bokek, alwaar we al snel terechtkwamen bij een gratis strand met goede voorzieningen (lees: een douche). Omdat de zondag hier een werkdag is en de feestweek van Pesach achter de rug is, was het er heerlijk rustig. Het is wel een grappig gevoel om zo…

• Masada: een hoogtepunt dat vlak naast een dieptepunt ligt

Zaterdag 27 april. Een teken dat je een goede dag hebt gehad, is dat je twee ideeën op het programma had staan en aan het tweede helemaal niet bent toegekomen… Vanochtend reden we vanuit Arad richting de Dode Zee, de laagste plek op aarde op het vasteland, voor een bezoek aan het Masada National Park. Dit park is gelegen op een plateau naast de Dode Zee iets ten noordwesten van Ein Bokek. De rit ernaartoe, zo’n drie kwartier, was zelf al prachtig. Even na het verlaten van Arad zagen we een tegelmuur met daarop de tekst “+500”; dergelijke tegelmuren werden iedere honderd meter die we daalden herhaald, waarbij we dachten…

• Drie werelden binnen drie uur rijden

Vrijdag 26 april. Na ons laatste ochtendmaal in Nazareth Illit was het tijd om onze spullen te pakken en het fijne appartementje te verlaten. We hebben er prettig gezeten en vonden het ergens wel jammer om weg te gaan, maar aan de andere kant: een nieuw avontuur lonkt! Dus reden we in een klein uurtje naar het Caesarea National Park. Onderweg veranderde het landschap nog niet echt; we bleven in het groene deel van Israël. Wel werd de omgeving naar de kust toe wat stedelijker. In het park troffen we wederom ruïnes aan die uit de Romeinse tijd stammen, maar het was hier gelukkig wel anders dan in Beit She’an…

Reacties uitgeschakeld voor Drie werelden binnen drie uur rijden
  • Meer van Galilea / Meer van meer kerken

Donderdag 25 april. Het Meer van Galilea was vandaag onze hoofdbestemming. Aan het einde van de ochtend reden we richting Tabgha, een plaats aan de noordwestkust van het meer waar tegenwoordig volgens mij helemaal niemand meer woont maar die in het Nieuwe Testament wel een belangrijke plaats inneemt, omdat het de plek zou zijn waar Jezus met vijf broden en twee vissen maar liefst vijfduizend man wist te voeden. Niet geheel verrassend heet de kerk die hier staat dan ook de Broodvermenigvuldigingskerk (zeven keer woordwaarde); in de Nederlandse naam zijn de vissen kennelijk het ondergeschoven kindje… Het is een in de jaren 1980 gebouwde Rooms-Katholieke kerk, die wel de ‘blauwdruk’…

• Beit She’an: prikkelende pracht en praal

Woensdag 24 april. Voor vandaag stond een bezoek aan het Beit She’an National Park op het programma: een plek waar in de afgelopen vijfduizend jaar vele opeenvolgende nederzettingen zijn geweest. Gisteren sprak ik van ‘minstens tien’, maar dat blijkt behoorlijk conservatief geweest te zijn; het zou gaan om zeker zestien nederzettingen die op en rond deze plaats gebouwd zijn geweest. In vroeger tijden was het hier dan ook een erg vruchtbaar gebied in de buurt van de Jordaan en lag het op een kruispunt van twee belangrijke handelsroutes. In de huidige staat van het park is hoofdzakelijk de invloed van de Romeinen te zien, die er vanaf zo’n 65 jaar…

• Har Arbel: wandelen, klimmen en klauteren

Dinsdag 23 april. Na gisteren de stad Nazareth te hebben verkend, was het vandaag tijd om de natuur in te gaan. Omdat het vandaag een graad of 20 zou worden en het de komende dagen 25 graden of meer wordt, besloten we dat vandaag de dag was om een wandeling te doen die hoog op onze to-do list stond. Zo vertrokken we vanochtend naar het Har Arbel National Park, een rit van zo’n 35 kilometer waar we drie kwartier over deden. Er zijn hier niet zo veel echt doorgaande wegen, dus vandaar dat de tocht vrij lang duurde, maar zo reden we in elk geval al door een aantal plaatsjes…

• Over een nat Nazareth en een zonnig vervolg

Maandag 22 april. Zoals de titel al verklapt, begon de dag een beetje nat. Daarom begon hij voor ons ook een beetje laat, hoewel we natuurlijk ook nog wat moesten bijkomen van de reisdag en, voornamelijk, van de nogal korte nacht die daaraan voorafging. Tegen twaalf uur zaten we in de bus die ons heuvelafwaarts bracht naar de oude stad Nazareth. Daar aangekomen brak de hemel even flink open, dus zochten we onze toevlucht in een (Arabisch) koffietentje, waar we elk een koffie en een heerlijk broodje op hebben. Die lunch kwam misschien wat vroeg, maar was na de ontbijtmatzes (ons appartement ligt in Nazareth Illit, een Joodse wijk/plaats, dus…

• Met avonturier Kuifje naar Israël

Zondag 21 april. Eigenlijk schrijf ik deze eerste echte blogpost ‘op reis’ een dag te laat, want onze vakantie is gistermiddag al begonnen. Omdat we vanochtend met een vroege vlucht vanaf Brussel vertrokken, hebben we er namelijk voor gekozen om gisteren al naar Brussel te rijden en daar in een hotel in de buurt van de luchthaven te overnachten. Dus hebben we de vakantie gisteren goed ingeluid door een kort bezoek aan Mechelen, met een kleine maar zonnige wandeling door het (mooie!) centrum van de stad, een biertje en een hapje eten. Na het eten zijn we naar het hotel gereden, om daar vanochtend veel te vroeg door de wekker…

• Nieuw reisblog, nieuwe bestemming

Waar het in 2018 op deze website stil is gebleven, is er in 2019 weer alle reden voor het bijhouden van een reisblog! Na in 2016 al eens een reisbestemming zonder ‘Amerika’ in de titel te hebben verkend, gaat dat dit jaar opnieuw gebeuren, en wel met Israël. Op Eerste Paasdag vlieg ik samen met Edo die kant op en gaan we in precies twee weken het land verkennen. Het reisdoel stond al langer op Edo’s verlanglijstje, maar hij heeft mij eigenlijk onlangs pas ook geïnteresseerd gekregen. Vervolgens hebben we in vrij korte tijd een mooi reisprogramma samengesteld, waar we onszelf in die tijd zeker mee gaan vermaken! Het Paasweekend…