Har Arbel: wandelen, klimmen en klauteren

Dinsdag 23 april. Na gisteren de stad Nazareth te hebben verkend, was het vandaag tijd om de natuur in te gaan. Omdat het vandaag een graad of 20 zou worden en het de komende dagen 25 graden of meer wordt, besloten we dat vandaag de dag was om een wandeling te doen die hoog op onze to-do list stond.

Zo vertrokken we vanochtend naar het Har Arbel National Park, een rit van zo’n 35 kilometer waar we drie kwartier over deden. Er zijn hier niet zo veel echt doorgaande wegen, dus vandaar dat de tocht vrij lang duurde, maar zo reden we in elk geval al door een aantal plaatsjes en door mooie natuur: een heuvelachtig groen landschap, wat er waarschijnlijk na een paar maanden droogte wel een stuk dorder uit zal zien dan nu.

Har Arbel is een op 180 meter boven zeeniveau gelegen berg (althans, Nederlanders zouden ‘t een berg noemen en Israëlieten kennelijk ook, maar de rest van de wereld zou het op een heuvel houden), die vlak ten westen van Tiberias ligt en onder andere een mooi uitzicht over het 390 meter lager gelegen Meer van Galilea (/Meer van Tiberias) biedt.

Als ware cliffhanger is deze foto juist gemaakt weg van het Meer van Galilea. Benieuwd naar het meer? Verder lezen!

In deze week van Pesach waren we natuurlijk bepaald niet alleen; op sommige punten was het erg druk, maar dat was dan vooral daar waar er even geklommen en geklauterd moest worden om het pad te vervolgen; dat was natuurlijk een vertragende factor. Andere plekken waren behoorlijk rustig. Het viel ons ook op dat de Israëlieten kennelijk niet zo’n lawaaiig volkje zijn; waar er bijvoorbeeld een groep zat uit te rusten werd natuurlijk wel gepraat, maar niet op het volume en met de ‘aanwezigheid’ van andere volken op wiens grondgebied ik wel eens nationale parken heb bezocht… De drukte was dus geen enkel punt.

Daar is ‘ie dan: het Meer van Galilea vanaf de Arbel

Ook was er onderweg zo nu en dan tijd om de lokale flora en fauna eens wat uitgebreider te bestuderen, waarbij we opmerkten dat we wel in een mooi jaargetijde zijn gekomen…

Kleurrijke Israëlische flora

Na een mooi stuk bovenlangs te hebben gelopen, werd het wat klim- en klauterwerk om de route wat verder naar beneden voor te zetten, met een aantal in de rotsen vastgezette handgrepen die ook voor ons wel degelijk van pas kwamen. Daarna liepen we onder langs een mooie klif, redelijk evenwijdig aan de heenweg, weer terug. De klif was zo nu en dan een handige schaduwplek, want hoewel het zeker nog niet hoogzomer is, is wat afkoelen tijdens fysieke arbeid zo nu en dan wel prettig. Overigens deed een kudde koeien precies hetzelfde: die stonden te niksen in de schaduw van een klif, hoewel we daar denk ik wel zo rond het warmste moment van de dag langs liepen. Als die het nu al warm hadden…

En om maar even te bewijzen dat ik deze reis echt niet alleen maak, hier een fotootje met iemand die zomaar het beeld in kwam en die zo nu en dan óók graag eens een fotootje schiet…

Edo staat er gekleurd op. En ik ook.

Verderop was het weer klimmen en klauteren naar boven, waarna we onszelf bij het beginpunt nog even hebben ‘opgeladen’. Daarna zijn we weer teruggereden naar het appartement, een rit die nu zelfs bijna een uur duurde maar net als de heenweg weer erg mooi was. Gelukkig hadden we nog wel tijd voor een lekker biertje op ons eigen zonnige terras voordat we in de buurt weer een hapje zijn gaan eten.

Morgen staat er een rit een beetje zuidoostwaarts op het programma voor een bezoek aan het Beit She’an National Park. Daar liggen de ruïnes van onder andere een belangrijke stad in Romeinse tijden, maar er hebben op die plek zeker meer dan tien opeenvolgende oude nederzetting / plaatsen gelegen. Ik ben dan ook erg benieuwd wat we daar precies te zien gaan krijgen!

Eén reactie

• Wim

Joost,
    Het is geweldig om je belevenissen via je website weer te kunnen volgen. Janneke en ik genieten er elke dag van! Mooie wandeling trouwens, maar het verbaast me dat je de busladingen lawaaierige en egoïstische Aziaten met hun selfie stick mist….
    Groeten aan Edo en maak er een mooie dag van. Wim