Terugblik tijdens de terugreis

Donderdag 14 en vrijdag 15 september. Vooraf leek het een lange vakantie te gaan worden: meer dan vier weken op Noord-Amerikaanse bodem. Zo lang ben ik nog nooit met vakantie geweest, ook al wordt het oude record niet bepaald verpulverd. En aan de ene kant wás het ook wel een lange tijd: onderweg terug naar de luchthaven van Seattle haalde Janneke herinneringen op aan de eerste paar dagen en die leken zo lang geleden dat het bijna in een vorige…

Woensdag 13 september. Voor onze laatste sightseeing-dag stond nog éénmaal het Olympic National Park op het programma. Onderweg naar ons volgende overnachtingsadres wilden we een paar stranden aandoen en een mooie weg rondom een meer en rivier. De ‘kale’ reistijd tussen de hotels bedroeg maar anderhalf uur, dus we hadden tijd genoeg om te stoppen. Na afscheid genomen te hebben van onze prachtige kamers (en het bijbehorende uitzicht!) haalden we nog wat allerlaatste boodschappen in Forks. Daarna snelden we verder…

Dinsdag 12 september. Voor vandaag stond een aantal stranden in de buurt en een regenwoud in het westen van het Olympic National Park op het programma. Omdat de lucht ’s ochtends wat bewolkt was en het ’s middags zonniger zou worden én omdat mooi licht meer invloed heeft op een strand dan op een (behoorlijk dichtbegroeid) regenwoud, besloten we de stranden uit te stellen tot de middag. Dat betekende dus dat we begonnen met een bezoek aan het regenwoud. Zo…

Maandag 11 september. Onze ochtend stond vandaag in het teken van de overtocht van Canada naar de Verenigde Staten. Even voor negen uur meldden we ons bij de haven in Victoria, alwaar we nog een tijdje aan de waterrand hebben staan kijken naar de haven van de stad en naar een paar zeehonden en zeeotters die op en bij de volgende kade aan het rondscharrelen waren: Klik hier voor een vergroting Handig was dat de medewerkers van US Immigration al…

Zondag 10 september. De tijd om ook ons prachtige overnachtingsadres in Ucluelet achter ons te laten is nu echt gekomen. Dit is echt een plek waar ik nog wel eens naar terug wil keren en volgens mij ben ik niet de enige in ons reisgezelschap voor wie dat geldt… Maar goed, er ligt nog meer moois voor ons in het verschiet: zo vertrekken we vandaag naar Victoria. Het eerste gedeelte van de weg is gelijk aan de route die we…

Zaterdag 9 september. Zoals al verwacht werden we vandaag wakker bij het geluid van regen die niet bepaald zachtjes naar beneden kwam. Na een kennelijk flink verregende nacht was het nog steeds aan het gieten, dus besloten we het ’s ochtends rustig aan te doen. Aan het einde van de ochtend zijn we wel even Ucluelet ingereden om het dorpje te bekijken en wat boodschappen te halen bij de plaatselijke Co-op. Toen het na de boodschappen droog bleek te zijn,…

Vrijdag 8 september. We werden wakker bij een enigszins maar niet dramatisch bewolkte lucht. Omdat er voor morgen wel echt een regenachtige dag voorspeld wordt, besloten we vandaag de stranden tussen Ucluelet en Tofino te bezoeken en de regenwoud-wandelingen even voor morgen te laten. Na het ontbijt vertrokken we dus in de richting van Tofino, maar onze eerste stop was al dichtbij: aan de noordkant van de Florencia Bay. Hier was het nog behoorlijk uitgestorven en konden we heerlijk onze…

Donderdag 7 september. Van het oosten naar het westen van Vancouver Island, dat was ‘alles’ wat er op het programma stond voor vandaag. Maar op de rit van Nanaimo naar Ucluelet viel genoeg te zien! Na het uitchecken uit ons hotel hebben we direct de naastgelegen drankwinkel geplunderd, waarna de Real Canadian Superstore aan de overkant van de straat (prima supermarkt met een verschrikkelijke naam) hetzelfde lot onderging. Eenmaal echt onderweg waren de Little Qualicum Falls onze eerste stop. Hier…

Woensdag 6 september. Ja hoor, het is weer zo ver: een blogtitel met een flauwe rook-grap er in, dit keer gebaseerd op de Sea-to-Sky Highway… Maar die titel slaat wel ergens op, hoewel het ook gerust Smoke-to-Smoke Highway had kunnen zijn: waar we verwachtten in de buurt van de kust van het vasteland wel in de helderdere lucht te komen (door wind van zee) bleek niets minder waar. En zelfs nu we in de avond aan de oostkant van Vancouver…

Dinsdag 5 september. Na een uiterst aangenaam verblijf van zo’n tweeënhalve week in de Rocky Mountains, te beginnen bij Grand Teton, is het vandaag voor ons echt afgelopen met dit gebergte, want met ons vertrek uit Jasper laten we ook de Rockies achter ons. De dag van vandaag bracht ons bovenal veel kilometers op het asfalt, aangezien het een tocht van ruim 600 kilometer was om vanuit Jasper naar onze overnachtingsplaats in Lillooet te komen. Veel gestopt hebben onderweg dan…

Maandag 4 september. Naast lekker weer stonden voor vandaag de Maligne Canyon en de ‘parallelweg’ van het noordelijke stukje van de Icefields Parkway (route 93A, met onder andere de Athabasca Falls) op het programma. Onderweg van Jasper naar de Maligne Canyon kwamen we al snel een lading geparkeerde auto’s langs de weg tegen en zoals zo vaak in natuurparken in Noord-Amerika betekent dat: wildlife te zien. Dit keer waren het elk, die tussen de weg en de rivier aan het…

Zondag 3 september. Zoals de titel al vermeldt, beleefden we vandaag een luie zondag. De weersverwachtingen waren voor vandaag niet goed en het idee van een dagje luieren op deze plek konden we allemaal wel waarderen. In de ochtend hebben we echt weinig uitgevoerd, behalve dat ik, toen ik op de bank zat, op een gegeven moment opkeek en in mijn ooghoek ineens een elk beneden op de straat zag staan! We snelden het balkon op en er bleek een…

Zaterdag 2 september. Na het wakker worden in onze cabin viel het mooie zonnetje ons al direct op. Het was wel deels bewolkt, maar de zon deed dus ook goed zijn best en wat wellicht nog belangrijker was: er was geen rook te bekennen. De bestemming van de dag was het Maligne Lake, op zo’n 50 kilometer van het plaatsje Jasper. In verband met de verwachte drukte dit weekend (de Amerikanen en Canadezen vieren maandag een feestdag en dit weekend…

Vrijdag 1 september. Waar we enkele dagen geleden in Many Glacier (Glacier National Park) geen enkele gletsjer zagen, waren ze vandaag, op de Icefields Parkway, gelukkig echt niet te missen… De dag begon met ons laatste ontbijtje in de suite in Banff, die wij met een klein beetje pijn in het hart achter ons lieten. Maar toen zelfs de jongen van de receptie in het hotel – die toch reclame zou moeten maken voor zijn eigen kamers – aangaf dat…

Donderdag 31 augustus. Vandaag besloten we een dagje dicht bij Banff in de buurt te blijven, omdat we gisteren uiteindelijk toch best wel een flink aantal autokilometers hebben gemaakt en we dat morgen ook weer zullen doen. Voor het ochtendprogramma reden we naar een meer net ten noordoosten van het plaatsje Banff: Lake Minnewanka. Hier reden we een rondje via de ‘scenic drive’, die op zich niet heel spannend was – althans, nadat we gisteren bij Moraine Lake natuurlijk verwend…

Woensdag 30 augustus. Na een ontbijtje in ons belachelijke penthouse vertrokken we noordwestwaarts voor een dagje sightseeing in Banff National Park. We hadden Moraine Lake als bestemming, maar besloten dat via de ‘langzame’ route te doen: de Bow Valley Parkway (route 1A) tussen Banff en Lake Louise; een stuk mooier dan rijden via de snelweg (hoewel het uitzicht daar ook niet bepaald vervelend was, bleek ’s middags op de terugweg). De Bow Valley Parkway is een mooie weg, maar loopt…

Dinsdag 29 augustus. Zoals gisteren al aangekondigd was het vandaag tijd om de Verenigde Staten voorlopig te verlaten. ’s Ochtends lieten we onze kleine cabins in het prachtige Glacier (en daarmee tijdelijk de bergen) achter ons en al binnen een uur stonden we aan de grens met Canada. Kennelijk zagen we er héél betrouwbaar uit, want binnen een mum van tijd mochten we de grens passeren en reden we Canadese provincie Alberta binnen. De rit voerde ons via grote wegen…

Maandag 28 augustus. Onze tweede dag in het Glacier National Park was voor Janneke een beetje een rustdag; zij was toe aan een dagje relaxen en daar is geen betere locatie voor dan onze cabins op deze mooie en rustige locatie bij Rising Sun. Wim, Marije en ik gingen op pad naar een ander gedeelte van het park, wat de Lonely Planet de beste plaats noemde om de resterende gletsjers te zien, net als wildlife en een mix van alles…

Zondag 27 augustus. Het hoofditem op het programma van vandaag was de (naar het schijnt) prachtige Going-to-the-Sun Road in het Glacier National Park. Om eerlijk te zijn is dit park een aantal jaren geleden op mijn ‘verlanglijstje’ terechtgekomen doordat ik geïntrigeerd was door de mooie naam van de weg en bleek het – na een zoektochtje via Google en de website van de National Park Service – ook nog eens in een prachtig park te liggen. De verwachtingen waren dus…

Zaterdag 26 augustus. De dag begon in het uiterste noorden van Yellowstone en het uiterste noordwesten van de staat Wyoming met een ontbijtje in onze cabins en het inpakken van de koffers. Ook in Mammoth hebben we een heel fijn verblijf gehad, maar nu zit onze tijd in het geiserrijk er echt op. Voor vandaag staat een tocht naar nieuw terrein op het programma: we gaan naar het gletsjerland, oftewel Glacier National Park in het noordwesten van de staat Montana….