Banff, Bow, and beyond

Donderdag 31 augustus.

Vandaag besloten we een dagje dicht bij Banff in de buurt te blijven, omdat we gisteren uiteindelijk toch best wel een flink aantal autokilometers hebben gemaakt en we dat morgen ook weer zullen doen. Voor het ochtendprogramma reden we naar een meer net ten noordoosten van het plaatsje Banff: Lake Minnewanka. Hier reden we een rondje via de ‘scenic drive’, die op zich niet heel spannend was – althans, nadat we gisteren bij Moraine Lake natuurlijk verwend waren – maar waar we wel een kudde enthousiaste bighorn sheep de weg over hebben zien steken!

Klik hier voor een vergroting

Gelukkig pas ná onze uitgebreide fotosessie – natuurlijk vanaf gepaste afstand, zoals men dat hoort te doen – kwam er een bus vol Japanners aan, die als kinderen zo blij op de dieren af renden. Een nogal, tsja, merkwaardig gezicht. Toen ze ook nog eens niet snapten dat je dus afstand tot wildlife hoort te houden (niet alleen voor de dieren zelf, maar ook voor je eigen veiligheid), zijn wij er maar snel vandoor gegaan; daar hadden we echt geen zin in.

Even verderop namen we de afslag richting Johnson Lake (zonder ‘T’). Hier hebben we een mooie wandeling gemaakt rondom het gelijknamige meer. Hoewel het een populaire ‘day-use’-bestemming zou zijn was het er niet bepaald druk. Onderweg hadden we een mooi uitzicht over het water en op de achterliggende bergen. De watertoren is misschien een beetje jammer, maar past ergens ook wel weer in het landschap.

Ook het uitzicht omhoog was leuk…

Klik hier voor een vergroting

Na een volle tank te hebben gehaald in Banff en daar ook nog een paar boodschappen te hebben gedaan, zijn we in onze hotelkamer wezen lunchen. De dames besloten het daar wel goed te hebben, dus in de middag zijn Wim en ik samen op pad gegaan om nog even de benen te strekken. Zo kwamen we in het zuiden van het plaatsje uit bij het compleet over-the-top Fairmont Springs Hotel, dat zoveel grandeur wil uitstralen dat het gewoon lelijk wordt. Aangezien het parkeren hier 10 dollar per uur kostte (mijn hemel, aan dat soort afzetterij doen ze zelfs in Nederland niet!) zijn we er onder hard gelach (met c-h) snel weer weggereden. Net om de hoek vonden we een gratis parkeerplaats die bovendien op een echt prachtig plekje was: een soort strandje vlakbij de Bow Falls, de watervallen in de Bow River vlakbij het centrumpje van Banff. De watervallen waren voor ons weliswaar interessanter dan het strandje, maar als je hier woont zal het zeker een erg leuk relaxplekje zijn en snapten we eigenlijk niet dat het er zo rustig was!

Hierna zijn we de Bow River weer overgestoken en een stukje stroomafwaarts gevolgd, zo ook langs Tunnel Mountain rijdend. Voor wie het zich afvraagt, de verklaring van de naam is heel simpel: het is een klein bergje, dat in de jaren 1880 nog geen naam had maar in de route lag van een nieuw te bouwen spoorlijn, de Canadian Pacific Railway. De ‘verkenners ter plaatse’ gingen er simpelweg vanuit dat het volgen van de Bow River de makkelijkste route zou zijn voor de spoorlijn, maar dit hield dan wel in dat er een tunnel gebouwd moest worden door dat naamloze bergje, dat dan ook maar Tunnel Mountain werd gedoopt. Toen de verantwoordelijke vervolgens echt geen zin had om anderhalf jaar te wachten op een tunnel werd er zowaar een anderhalve kilometer kórtere route gevonden waarbij bovendien ook nog eens twee steile hellingen werden uitgespaard… Het leuke is dat de berg vandaag de dag nog steeds Tunnel Mountain heet.

Even verderop langs de weg troffen we ook een hoopje hoodoos aan met een prachtige achtergrond:

Klik hier voor een vergroting

Onderdeel van die prachtige achtergrond was ook wel de blauwe lucht. In de middag was de rook namelijk een klein beetje uit ons dal weggetrokken, waardoor het uitzicht over de wat langere afstand een heel stuk verbeterde. Erg leuk dat we dit ook nog hebben kunnen zien!

Over uitzicht gesproken: onze laatste stop van de dag was de berg achter ons hotel: Mount Norquay. We zijn simpelweg de weg naar boven opgereden om te kijken of er nog een mooi uitzicht te vinden was. Gelukkig was dat er zeker:

Onderaan op de foto zie je de afrit van de snelweg die vlakbij ons hotel ligt, met daarboven de weg naar Banff en daar weer boven de Bow River. Het lijkt behoorlijk op het uitzicht vanuit onze hotelkamer, hoewel we daar natuurlijk veel lager zitten. Zo blauw als de lucht hier op de foto te zien is, hebben we het de afgelopen dagen nog niet gezien! Toen we na het weer afdalen van de berg terug in ons hotel kwamen was ook het uitzicht uit onze hotelkamer met die helderdere, blauwe lucht dus ook haast ‘nieuw’ en absoluut prachtig! Morgenochtend nemen we afscheid van dit hotel en van Banff en rijden we via de Icefields Parkway naar Jasper, oftewel: nog veel meer moois onderweg!

Eén gedachte over “ Banff, Bow, and beyond

1. Wat een prachtige reis maken jullie. De ene foto is nog mooier dan de andere, misschien toch ook eens Amerika waarts

Reageren is niet mogelijk.